Beginnen bij het begin: wat is een Millennial?
Al een jaar of 20, misschien zelfs wel ietsjes meer, is het woord ‘millennial’ in onze taal. Ik kan me herinneren dat, daar waar ik werkte, iedereen het er ineens over had, en ik vroeg me af: ‘Waar heb je het nou over?’
Goeie vraag.
Nu heb ik Millennials als mijn focusgroep, en nu vragen mensen mij ook: wat is nou een Millennial?
Goeie vraag.
Indeling
Strikt genomen kan je op twee manieren Millennials aanduiden. Door een cijfermatige indeling en door karakteristieken. Ik begin even met de cijfermatige aanduiding.
De cijfermatige aanduiding is het indelen van mensen in leeftijdsgroepen of generaties. Generaties zijn groepen mensen die dingen delen, die overeenkomsten hebben in belevingen. Bijvoorbeeld:
- Gedeelde levensgeschiedenis, gedeelde omstandigheden, gedeelde invloed en gedeelde beleving van de tijdgeest.
- Ook hebben zij een gedeelde reactie op die tijdgeest.
- En als laatste een gedeelde bestemming, doel in het leven, of hoe het het ook maar wilt noemen. Een gedeelde overtuiging van waar dingen heen moeten, zeg maar.
En hoe zitten die generaties dan in elkaar?
Er wordt een sociologische indeling aangehouden, die we indelen in een aantal jaren, waarin deze groep geboren is.
- Vooroorlogse generatie (1910 – 1930)
- Stille generatie (1931 – 1940)
- Babyboomers (1940 – 1955), ook wel Protestgeneratie genoemd
- Verloren generatie (1956 -1970), of Generatie X, kinderen van de Stille generatie
- Pragmatische generatie (1970 – 1985), kinderen van de Protest generatie
- Millennials (1985 – 2004), of Generatie Y, kinderen van de Verloren generatie. Van mij dus.
- Generatie Z (de Z van Zoomer): 2000 – 2015 als we even doortellen
- en tenslotte Generatie Alpha, omdat er toch nog steeds kinderen geboren worden, en gelukkig maar; wie weet wordt dit de Corona generatie.
Verschillen
Hierboven heb ik de indeling van Wikipedia aangehouden, maar wie gaat zoeken zal andere indelingen vinden die een paar jaar verschillen. Aart Bontekoning, een Nederlandse organisatiespsycholoog (1949, dus Protestgeneratie), heeft veel onderzoek gedaan naar generaties en zeer toegankelijke boeken en artikelen over Millennials gepubliceerd. Hij houdt de volgende indeling aan:
- Vooroorlogse generatie (< 1925)
- Stille generatie (1925 – 1940)
- Protestgeneratie (1940 – 1955)
- Verloren generatie (1956 -1970), of Generatie X
- Pragmatische generatie (1970 – 1985)
- Millennials (1985 – 2000), of Generatie Y
- Generatie Z (2000 – 2015)
met een wat ruimere indeling aan het begin en een wat striktere indeling van de Millennials, maar over het algemeen een indeling van leeftijdsgroepen van 15 jaar. Ik vind dit zelf heel hanteerbaar en zal deze indeling aanhouden.
Een Amerikaanse indeling deelt de Millennials in als 1981-1996 en Generatie Z als 1996 – nu.
Generalisaties zijn altijd gevaarlijk
Het maakt niet zo heel veel uit of de groepen nu aan het begin of eind een paar jaar meer of minder hebben, er is altijd het gevaar van generalisaties. Binnen de groep hebben we altijd te maken met individuen alsook met subgroepen. Mijn andere Millennial van 26 (net afgestudeerd en net met een baan) merkte op, toen we het hier over hadden, dat hij toch echt wel verschillen zag met zijn oudere collega van 34 en zijn jongste nichtje van 20, beide toch net nog behorend tot de Millennials. En dat is ook zo.
En dat brengt mij tot de volgende indeling: die van de karakteristieken.
Karakteristieken
Op alle generalisaties zijn karakteristieken te plakken. Dat komt doordat we (aan het begin van deze blog) geconstateerd hebben dat een generalisatie, een groep mensen van een bepaalde leeftijd, gedeelde belevingen hebben. Op een bepaalde manier opgevoed, namelijk met overeenkomstige normen, waarden en gedragingen, en in een bepaalde geschiedkundig periode, gaat de groep dezelfde ideeën aanhangen en zich vergelijkbaar gedragen. En ondanks dat ik denk dat generalisaties tekort doen aan de kwaliteiten van individuen, zal ik toch hiermee werken, omdat het in zijn grote algemeenheid wel toepasbaar is en als kapstok kan dienen voor discussies.
In zijn grote algemeenheid zou je voor Millennials de volgende labels kunnen toepassen:
- Ambitieus
- Ertoe willen doen
- Enthousiast
- Plezier, vrijheid en geluk nastrevend
- Ruimdenkend
- Niet-hiërarchisch
- Zelfstandig
- Snel en veel informatie kunnen verwerken
- Vernieuwingsgezind
- Open staan voor (bij)sturing
Hoe dit op de oudere generatie(s) overkomt, wordt door hun gelabeld als:
- Grenzeloos eigenwijs
- Snel ergens op uitgekeken zijn
- Lui, arrogant en brutaal
- Denken het voortdurend beter te weten (tegenspreken)
- Zich vergelijken met anderen
- Perfectionistisch (schaamte)
- Faalangstig (schuld)
Coachen
Herken je dit laatste in jouw organisatie? Neem dan contact met mij op hoe dit verschil op te lossen is.
Warme groet, Marion Geisler (1960), Millennialscoach.