Wat is jouw citroenwaarde?
Wat heeft een citroen te maken met aangenomen worden bij een bedrijf?
Ik bekijk de laatste tijd veel cv‘s met Millennials in het traject NL Leert door, een loopbaan (APK) traject in coronatijd, gesubsidieerd door de overheid.
Veel van bovengenoemde jong-professionals blijven hangen in wat ze kunnen: de cv is een opsomming van de kennis en kunde die ze hebben verzameld.
Dan vraag ik ze: waarom zou jij worden aangenomen bij een bedrijf? “Om wat ik kan.”, is dan vaak het antwoord.
True, maar waarom?
En voordat ze dan de slag maken naar dat ze aangenomen worden om geld te verdienen voor dat bedrijf, dat duurt dan vaak even.
Ik vertel dan over een klant van vroeger, die tegen mij zei: “Die mensen van jullie, die huur ik in, “I will squeeze them, until they no longer drip“, en dan wil ik nieuwe. (Ik chargeer natuurlijk, maar zo wordt het een leuk verhaal.)
De strekking echter, is bloedserieus: beste (aanstaande) medewerker, als jij niet kan aantonen hoe je waarde kan leveren voor het bedrijf waar je graag wilt werken, word je niet aangenomen! Toon aan, in je cv en andere motivatietekst, wat jouw waarde is voor het bedrijf.
Wat is je citroenwaarde? Dat is de vertaling van wat er op je cv staat naar wat jouw waarde is of de waarde die je kan leveren voor het bedrijf waar je wilt werkten. En dat is wat anders dan wat je kan.